Obowiązujące w Polsce przepisy, jak Kodeks Pracy czy rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w zakresie przepisów BHP, regulują minimalną temperaturę, jaką pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom. Temperatura ta zależy od rodzaju wykonywanej pracy.
Dla pracowników fizycznych temperatura w pomieszczeniach nie może być niższa niż 14°C. Dla pomieszczeń pracy biurowej temperatura ta nie może być niższa niż 18°C. Co ciekawe, przepis ten nie ma charakteru bezwzględnego i dopuszcza możliwość niestosowania się do niego. Dotyczy to sytuacji, w której niska temperatura ma znaczenie dla prawidłowego procesu produkcyjnego.
Jak przypomina portal magazyn-firma.pl w przypadku pracowników, którzy wykonują swoje obowiązki na zewnątrz, powinni mieć oni zapewnione optymalne warunki na swoich stanowiskach. "Rozumie się przez to takie przygotowanie stanowisk, by zapewniały one ochronę przed opadami, niską temperaturą i silnym wiatrem" - wskazuje portal.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pomieszczenie, źródło ciepła i posiłek
Dodatkowo pracownicy wykonujący swoje obowiązki poza budynkami, muszą mieć zapewnione miejsce, w którym będą mogły się ogrzać i przygotować ciepły posiłek. Tu temperatura nie może być niższa niż 16°C.
W przypadku, kiedy pracodawca nie jest w stanie zapewnić pomieszczenia dla pracowników pracujących na zewnątrz, zobligowany jest do zapewnienia im źródeł ciepła, choćby w postaci koksowników. Ma także obowiązek dostarczyć im odpowiednią odzież dostosowaną do niskich temperatur.
Przepisy zobowiązują także pracodawcę do dostarczenia ciepłych posiłków regeneracyjnych dla osób pracujących fizycznie na otwartej przestrzeni w okresie zimowym lub w temperaturach poniżej 10°C.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.